Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 212 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Závěsný štípací stroj na dřevo
Pavluš, Martin ; Pokorný, Přemysl (oponent) ; Malášek, Jiří (vedoucí práce)
Hlavním cílem bakalářské práce je zpracovat návrh závěsného štípacího stroje na dřevo. Při návrhu štípacího stroje se vychází ze zadaných parametrů. Bakalářská práce je rozdělena do dvou hlavních oddílů. První část bakalářské práce je seskládána z několika dílčích cílů. V prvé řadě je vytvořen přehled dřevin včetně jejich technických parametrů. Současně je vypracována rešerše známých variant konstrukcí štípacích strojů na dřevo a provedení návrhu vlastního řešení. Druhá část bakalářské práce předkládá návrh štípacího stroje, pevnostní analýzu a výkresovou dokumentaci.
Dřeviny ve veřejném městském prostoru
Markevičová, Vendula ; Kyselka, Mojmír (oponent) ; Babka, Václav (oponent) ; Hrubanová, Denisa (oponent) ; Havliš, Karel (vedoucí práce)
Dizertační práce pojednává o vzájemném vztahu mezi dřevinami a veřejným městským prostorem, respektive mezi architektonickou kompozicí a jejími prvky. Dřeviny, zejména stromy, podléhají stejným estetickým zákonitostem, jako všechny ostatní prvky veřejného prostoru, současně jsou ale živými organismy, které podléhají zákonitostem přírody. Dizertační práce předkládá pět tematických okruhů informací, které je nezbytné znát při práci s dřevinami ve veřejném městském prostoru. Na základě daných informací posuzuje ulice a náměstí města Brna a dokazuje, že estetické a přírodní zákonitosti nejsou v rozporu. Naopak, že se podporují. Dokazuje, že kvalitní veřejný prostor s dřevinami, který kulturně rozvíjí společnost, lze vytvořit jen na základě znalosti a aplikace obou zákonitostí.
Možnosti využití travních porostů v rámci agrolesnictví
Macek, Libor
Práce se zabývá problematikou využívání travních porostů se zaměřením na trávy a jeteloviny v agrolesnických systémech. V první části je popisováno samotné agrolesnictví – jeho charakteristika a význam. Dále je zde kladen důraz na dřeviny vhodné do agrolesnických systémů především v podmínkách střední Evropy a taktéž na jejich produkční a mimoprodukční funkce. Jakožto nejvhodnější zástupci jsou uvedeni například ořešák (Juglans), topol (Populus), ale i méně hospodářsky využívaní zástupci, jako je třešeň (Prunus), či jeřáb (Sorbus). Agrolesnictví je zároveň rozděleno do určitých systémů, které jsou charakteristické svými funkcemi, a to jak v tropech, tak i na území Evropy. Nejtypičtějšími systémy v Evropě jsou převážně silvopastorální systémy, ale i stále častěji využívané liniové výsadby na orné půdě. V druhé části jsou popsány různé agrolesnické systémy využívající travní porosty a také praktické příklady fungujících systémů v různých podnebných pásech. Pozornost je dále věnována jednotlivým zástupcům z čeledi Poaceae a Fabaceae vhodných pro své charakteristické vlastnosti do těchto systémů. Nejvýznamnějšími se jeví zejména k zastínění tolerantní zástupci jako je například psineček výběžkatý (Agrostis stolonifera L.) nebo kostřava rákosovitá (Festuca arundinacea Schreb.) z čeledi Poaceae, či jetel luční (Trifolium pratense L.) z čeledi Fabaceae. Opomenuty nejsou také možné interakce související se společným soužitím dřevin, trav a jetelovin, jako je konkurence a alelopatie.
Hodnocení harvestorové technologie
KOČÍ, David
Tato práce se bude zabývat porovnáním strojů pro kácení dřevin, u dvou soukromých podnikatelů se stejným výrobním zaměřením ale různými stroji. Hlavní porovnání bude spočívat ve výkonnosti, spotřebě pohonných hmot a finančních nákladech jednotlivých pracovních operací na předem určeném území. Všechny tyto informace budou přepočteny na roční pracovní výkon daných strojů.
Zapojení badatelsky orientované výuky do botaniky dřevin na 2. stupni ZŠ
Dobisíková, Anežka ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Práce se zabývá badatelsky orientovanou výukou (dále již BOV) na 2. stupni základní školy (dále již ZŠ) v přírodopisu, a to především v souvislosti s botanikou dřevin. V teoretické části je stručně shrnuta historie přírodovědného vzdělávání v kontextu s vývojem badatelsky orientované výuky, je zmapováno pojetí BOV a jsou uvedeny možnosti jejího využití. Dále je charakterizována výuka přírodopisu na 2. stupni ZŠ se zaměřením na botaniku dřevin a popsáno zastoupení tématu botaniky dřevin a prvků BOV ve vybraných učebnicích a pracovních sešitech. Metodou analýzy výukového materiálu bylo zjištěno, že vybrané publikace přímo BOV úlohy neposkytují. Poskytují však úlohy, které by šlo badatelsky dále využít. Ve výzkumné části je uveden výzkum, jehož cílem bylo zjistit, zda se ve výukových programech členů Unie botanických zahrad využívají prvky BOV. Na základě dotazníkového šetření a metody interview lze konstatovat, že vybrané botanické zahrady BOV do svých výukových programů cíleně nezařazují. Poslední praktická část práce obsahuje metodiku a popis realizace badatelské aktivity s tématem botaniky dřevin ve škole s tématem "Neopadavé (stálezelené) stromy" pro 7. ročník ZŠ, která byla připravena pro ZŠ Na Líše a zde úspěšně ověřena.
Didaktické využití vybraných dřevin okolí přírodní památky Čertova kazatelna
Závorková, Lucie ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Jančaříková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na didaktické využití dřevin ve výuce na druhém stupni základních škol a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Účelem je vhodně využít dřeviny, které se nachází v blízkosti škol a jsou dostupné pro výuku. V teoretické části se práce zabývá základními kurikulárními dokumenty, metodami výuky využitelných v přírodopisu/biologii, které byly krátce charakterizovány, a zastoupením tématu dřevin a jejich způsobu zpracování v běžně dostupných učebnicích. Následuje popis dřevin využitých při tvorbě praktických materiálů. Výzkumná část práce obsahuje dotazníkové šetření mezi učiteli přírodopisu/biologie na základních školách a víceletých gymnáziích v Plzni a jejím blízkém okolí. Výzkum prošetřil způsob výuky a využívání dřevin ve vyučování a byl vyhodnocen. Na základě dotazníkového šetření byl vytvořen motivační výukový materiál a ten byl ověřen v praxi s žáky gymnázia. KLÍČOVÁ SLOVA kurikulární dokumenty, učebnice přírodopisu, výukové metody, dřeviny, dotazníkové šetření, dendrologická vycházka
Alokace uhlíku u stálezelených a opadavých temperátních dřevin při zvýšené koncentraci CO2 a O3
Neuwirthová, Eva ; Albrechtová, Jana (vedoucí práce) ; Konrádová, Hana (oponent)
V následujících letech se očekává nadále zvyšování atmosférické koncentrace CO2 a přízemního, troposférického ozonu O3. Tyto změny jsou z velké části zapříčiněny antropogenní činností a mají značný vliv nejen na rostliny, ale i na celkové klima na Zemi. Při změně koncentrací těchto plynů v prostředí se mění i fyziologické procesy v rostlinách, které se účastní asimilace uhlíku a předcházejí jeho alokaci v rostlinných orgánech. Lesní dřeviny představují významné zásobníky uhlíku a změny v alokaci uhlíku mohou ovlivnit jejich schopnost sinků v celkovém koloběhu uhlíku.Zvýšená koncentrace CO2 v atmosféře má vliv na celou řadu fyziologických procesů: zvyšuje se obvykle rychlost fotosyntézy, snižuje rychlost fotorespirace - tím může nastat i zvýšené ukládání uhlíku do rostlinné biomasy. Ukládání uhlíku do sinků je zprostředkováno přes asimilační orgány, které jsou vyšší koncentrací přízemního O3 narušovány. Ozon je pro rostliny toxický a dřeviny díky jejich dlouhověkosti jsou vystaveny dlouhodobému opakovanému působení O3. Jak budou rostliny na zvýšené koncentrace plynů CO2 a O3 reagovat, je nejčastěji zjišťováno na zástupcích typických evropských temperátních dřevin, což je listnatý buk (Fagus sylvatica) a jehličnatý smrk (Picea abies). Cílem práce bylo shrnout poznatků o činnosti zvýšené koncentrace plynů CO2...
Regulace nástupu kvetení u dřevin
Čermák, Vladimír ; Mašková, Petra (vedoucí práce) ; Čermák, Vojtěch (oponent)
Nástup kvetení je pro dřeviny mírného pásu velice důležitý proces a jeho špatné načasování může způsobit poškození květů a ztrátu úrody. I když je tento proces dobře popsán u jednoletých bylin, jako je například Arabidopsis thaliana, u dřevin stále mnoho otázek zůstává nezodpovězených. Tato práce sumarizuje poznatky o mechanismech nástupu kvetení u dřevin, a to ve srovnání s poznatky dosaženými u modelových rostlin, zejména Arabidopsis thaliana, včetně faktorů zapojených v regulaci procesu kvetení. Konkrétně jsou to FT-like geny a TFL1- like geny, které hrají důležitou roli při regulaci indukce kvetení, a jsou proto podrobně diskutovány. U dřevin mírného pásu následuje po indukci kvetení, ještě před rozkvětem, období dormance. Periodická regulace tohoto stavu je řízena endogenně a krom jiných faktorů je ovlivněna expresí genů DAM. Genetické mechanismy regulující ukončení endodormance u dřevin jsou nápadně podobné vernalizaci u bylin. Hlubší pochopení procesů jako je indukce kvetení a ukončení endodormance nám může pomoci při vývoji kultivarů s modifikovanou dobou kvetení.
Problematika výuky dřevin na 1. stupni ZŠ
Hladíková, Hana ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je příprava a realizace projektu o dřevinách pro žáky čtvrtých ročníků základních škol. V úvodních kapitolách jsou představeny základní kurikulární dokumenty týkající se enviromentální výchovy. Autor v práci analyzuje učebnice základních škol zpracovávající přírodovědná témata a zjišťuje, jakým způsobem je učivo o dřevinách probíráno v učebnicích pro čtvrtý a pátý ročník základní školy. V kapitole Charakteristika Riegrových sadů se autor zabývá historií parku a uvádí druhy dřevin vyskytující se na jejich území. Část diplomové práce je věnována výsledkům dotazníkového šetření realizovaného na školách v přilehlém okolí parku. Hlavním cílem dotazníkového šetření bylo zjistit zájem o projekt zabývající se problematikou dřevin v Riegrových sadech. Autor si zároveň kladl za cíl zjistit, jaká forma projektu je pro učitele vybraných škol nejvíce vyhovující. Praktická část obsahuje projekt "Dřeviny v Riegrových sadech". Základem projektu jsou 4 vycházky do Riegrových sadů v různých ročních obdobích, k nimž jsou vyrobeny pracovní listy. V závěru práce autor sděluje své zkušenosti z realizace jarní části projektu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 212 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.